1. Inicio keyboard_arrow_right
  2. Planta ordinaria keyboard_arrow_right
  3. Matus, Claudia

Planta ordinaria

Matus, Claudia

Profesora Titular

Directora del Centro Justicia Educacional, CJE. Ha dirigido proyectos de envergadura nacional e internacional referidos a la producción de la normalidad, la diferencia y la norma de género. Sus intereses están orientados a la producción de la línea teórica Bio Socio Cultural para estudiar desigualdades que plantea una ontología plana entre los ámbitos biológicos y sociales culturales.

Principales áreas de estudio: Producción de la norma de género, perspectiva Bio Socio Cultural para el estudio de las desigualdades, prácticas metodológicas contemporáneas.


Educación

Título profesional Institución que lo otorga Año
Ph.D en Políticas Educativas Universidad de Illinois Urbana-Champaign 2003
Magister en Ciencias de la Educación Pontificia Universidad Católica de Chile 1999
Diplomado en Educación Ambiental Pontificia Universidad Católica de Chile 1994

Proyectos de investigación

Año Tipo Nombre Rol
2022 Anillos en Ciencias Sociales y Humanidades La Producción de la Norma de Género Investigadora Principal
2022-2026 Fondecyt Regular Affect, gender normativities, and the moving image: Transforming knowledge of normal life Co-Investigadora

Publicaciones

class

Artículos

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título

Revista

Volumen

Páginas

DOI

Matus, Claudia y Riberi, Valentina

2022

The Agency of Difference in Chilean School Policies and Practices: A BioSocioCultural Way-out Perspective

Social Sciences

Follegati, Luna, Matus, Claudia y Errázuriz, Valentina

2021

Tensions at School: Education for Girls Under the Neoliberal Stamp.

Revista de Humanidades de Valparaíso

Matus, C., Pascale B., Herraz, P., Riberi, V., & Prieto, M

2021

Nature is for Trees, Culture is for Humans: A Critical Reading of the IPCC Report.

Sustainability

García, A., Haye, A., Matus, C., & López, V.

2021

Normality and Difference in Education: Relational Encounters at the School Boundaries

Ethnography and Education

class

Libros

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título

Editorial

DOI / Ur

Claudia Matus

2019

Ethnography and Education Policy - A Critical Analysis of Normalcy and Difference in Schools

Springer

Claudia Matus

2015

Bodies in Motion: Imagining Time and Space in Universities

Palgrave

class

Capítulos de libros

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título de capítulo

Editores

Titulo de libro

Páginas

Editorial

DOI / Url

Matus, Claudia, Errázuriz, Valentina, Follegati, Luna

2021

“The Production of Women as Second Category Subjects in the School Space: Beyond the Normative Ideas of Gender and Citizenship.”

Cristóbal Villalobos, María Jesús Morel & Ernesto Treviño

Citizenships, Education, and Youth. Investigations and Debates for the Chile of the Future

107-136

Ediciones UC.

Matus, Claudia, Hirmas, Natalia, & González, Erika

2020

Assemblies of Normality and Difference: Diagnose and Justice.

Camila Moyano

Educational Justice. Challenges for Ideas, Institutions, and Practices in Chilean Education.

105-125

Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

class

Policy Briefs

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título

Editorial

DOI / Url

Matus, C., Rojas, C., & Luna, L.

2018

Inclusion with a Filter?

Santiago: UC Center for Policy Studies and Practices in Education


Docencia y formación de investigadores

Pregrado
Nombre del curso Sigla
Diversidad e Inclusión EDU0317
Postgrado
Nombre del curso Sigla
Perspectivas de Género para una Educación Justa EDU3814
Dirección de tesis doctorales
Año Tipo Nombre Estudiante
2022 Doctoral Measurements in Education: Differentiating Systems and their Relational Implications for Social Justice Valentina Riberi
2021 Doctoral Production of Gender Differences in School Scientific Spaces: Tensions among Power, Identity, and Discourse Natalia Jara
2021 Doctoral Intensities Surrounding Reading: Emotional and Affect Production of Picturebooks, Readers and Mediators in School Contexts Soledad Véliz

Compromiso

Impacto

2022- actualidad: Miembro Comité Asesor Ministro de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación.

2021: Editora Special Issue, Journal Sustainability “Challenging the Human-Nature Relationship: Towards New Educational Paradigms.”