Planta ordinaria
Gutiérrez, Gabriel
Profesor Asistente
Su trabajo se enfoca en el estudio de la inequidad en el sistema escolar. Se interesa por analizar los dispositivos del sistema educativo que favorecen o inhiben una inclusión sustantiva de estudiantes en las escuelas.
Principales áreas de estudio: Segregación Escolar, Política Educativa, Desigualdades en Educación.
Educación
Título profesional | Institución que lo otorga | Año |
---|---|---|
Doctor en Educación | University College London | 2019 |
Magister en Políticas Públicas | Universidad de Chile | 2012 |
Periodista | Universidad Diego Portales | 2003 |
Publicaciones
Artículos
Autora
Año
Título
Revista
Volumen
Páginas
DOI
Carrasco, A.& Gutiérrez, G.
2023
Re-examining the functioning of educational markets: Does the private-subsidised sector contribute to school diversification?
British Educational Research Journal
Gutiérrez, G.
2023
Is it socioeconomic or academic? Disentangling sources of peer effects on student achievement,
British Journal of Sociology of Education
44
144-163
Gutiérrez, G., Lupton, R., Carrasco, A. & Rasse, A.
2022
Comparing degrees of ‘publicness’ and ‘privateness’ in school systems: the development and application of a public-private index
Journal of Education Policy
Gutiérrez G. & Carrasco, A.
2021
Chile’s enduring educational segregation: A trend unchanged by different cycles of reform.
British Educational Research Journal
47
1611-1634
Gutiérrez, G., Jerrim, J. & Torres, R.
2020
School Segregation Across the World: Has Any Progress Been Made in Reducing the Separation of the Rich from the Poor?
The Journal of Economic Inequality
18
157-179
Taylor B., Hodgen J., Tereshchenko A. & Gutiérrez G. (2020).
2020
Attainment grouping in English secondary schools: A national survey of current practices.
Research Papers in Education
González Parrao, C., Gutiérrez, G., & O’Mara-Eves, A.
2018
Are lotteries the best chance for the success of students and schools? A protocol for a systematic review and meta-analysis of school randomised admissions.
International Journal of Educational Research
90
20-26
Carrasco, A., Gutiérrez G. & Flores C.
2017
Failed regulations and school composition: selective admission practices in Chilean primary schools
Journal of Education Policy,
32
642-672
Capítulos de Libros
Autor
Año
Título de capítulo
Editores
Título de Libro
Páginas
Editorial
DOI/URL
Gutiérrez, G.
2023
Privatisation, School Markets and Socioeconomic Segregation: An International Overview
Dupriez, V., Valenzuela, J.P., Verhoeven, M., & Corvalán, J.
Educational Markets and Segregation
103-126
Springer
Proyectos de Investigación
Año/s
Tipo
Nombre
Rol
2023-2026
FONDECYT de Iniciación
Reexaminando la oferta educativa: análisis de la configuración de los mercados escolares y las respuestas competitivas de las escuelas
Investigador Principal
2023-2024
FONDEF
Construcción de un sistema de Gestión para el desarrollo del liderazgo directivo a nivel local en la Nueva Educación Pública
Co-Investigador
2019-2021
ESRC
From Parental Preferences to Geography of Opportunities: Analysis of the Factors Shaping Socioeconomic and Academic School Composition
Investigador Principal
2015-2018
ESRC
The new private educational sector in Chile: entrepreneurialism and competition.
Co-Investigador