1. Inicio keyboard_arrow_right
  2. Planta ordinaria keyboard_arrow_right
  3. Gutiérrez, Gabriel

Planta ordinaria

Gutiérrez, Gabriel

Profesor Asistente

Su trabajo se enfoca en el estudio de la inequidad en el sistema escolar. Se interesa por analizar los dispositivos del sistema educativo que favorecen o inhiben una inclusión sustantiva de estudiantes en las escuelas.

Principales áreas de estudio: Segregación Escolar, Política Educativa, Desigualdades en Educación.

 


Educación

Título profesional Institución que lo otorga Año
Doctor en Educación University College London 2019
Magister en Políticas Públicas Universidad de Chile 2012
Periodista Universidad Diego Portales 2003

Publicaciones

class

Artículos

keyboard_arrow_down

Autora

Año

Título

Revista

Volumen

Páginas

DOI

Carrasco, A.& Gutiérrez, G.

2023

Re-examining the functioning of educational markets: Does the private-subsidised sector contribute to school diversification?

British Educational Research Journal

Gutiérrez, G.

2023

Is it socioeconomic or academic? Disentangling sources of peer effects on student achievement,

British Journal of Sociology of Education

44

144-163

Gutiérrez, G., Lupton, R., Carrasco, A. & Rasse, A.

2022

Comparing degrees of ‘publicness’ and ‘privateness’ in school systems: the development and application of a public-private index

Journal of Education Policy

Gutiérrez G. & Carrasco, A.

2021

Chile’s enduring educational segregation: A trend unchanged by different cycles of reform.

British Educational Research Journal

47

1611-1634

Gutiérrez, G., Jerrim, J. & Torres, R.

2020

School Segregation Across the World: Has Any Progress Been Made in Reducing the Separation of the Rich from the Poor?

The Journal of Economic Inequality

18

157-179

Taylor B., Hodgen J., Tereshchenko A. & Gutiérrez G. (2020).

2020

Attainment grouping in English secondary schools: A national survey of current practices.

Research Papers in Education

González Parrao, C., Gutiérrez, G., & O’Mara-Eves, A.

2018

Are lotteries the best chance for the success of students and schools? A protocol for a systematic review and meta-analysis of school randomised admissions.

International Journal of Educational Research

90

20-26

Carrasco, A., Gutiérrez G. & Flores C.

2017

Failed regulations and school composition: selective admission practices in Chilean primary schools

Journal of Education Policy,

32

642-672

class

Capítulos de Libros

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título de capítulo

Editores

Título de Libro

Páginas

Editorial

DOI/URL

Gutiérrez, G.

2023

Privatisation, School Markets and Socioeconomic Segregation: An International Overview

Dupriez, V., Valenzuela, J.P., Verhoeven, M., & Corvalán, J.

Educational Markets and Segregation

103-126

Springer

class

Proyectos de Investigación

keyboard_arrow_down

Año/s

Tipo

Nombre

Rol

2023-2026

FONDECYT de Iniciación

Reexaminando la oferta educativa: análisis de la configuración de los mercados escolares y las respuestas competitivas de las escuelas

Investigador Principal

2023-2024

FONDEF

Construcción de un sistema de Gestión para el desarrollo del liderazgo directivo a nivel local en la Nueva Educación Pública

Co-Investigador

2019-2021

ESRC

From Parental Preferences to Geography of Opportunities: Analysis of the Factors Shaping Socioeconomic and Academic School Composition

Investigador Principal

2015-2018

ESRC

The new private educational sector in Chile: entrepreneurialism and competition.

Co-Investigador