Planta ordinaria
Susperreguy, María Inés
Profesora Asociada
Es directora del Núcleo Milenio para el Estudio del Desarrollo de las Habilidades Matemáticas Tempranas, MEMAT. Realiza docencia de pregrado y postgrado e investigación en las áreas de psicología del desarrollo y aprendizaje infantil.
Principales áreas de estudio: Desarrollo cognitivo; Desarrollo infantil; Influencias familiares.
Educación
Título profesional | Institución que lo otorga | Año |
---|---|---|
Ph.D. en Educación y Psicología | University of Michigan, Estados Unidos | 2013 |
Master of Science en Psicología | University of Michigan, Estados Unidos | 2010 |
Magister en Psicología, Mención Psicología Educacional | Pontificia Universidad Católica de Chile | 2005 |
Psicólogo | Universidad de La Frontera | 2002 |
Licenciada en Psicología | Universidad de La Frontera | 2001 |
Proyectos de investigación
Año | Tipo | Nombre | Rol | Ver más |
---|---|---|---|---|
2021-2024 | Núcleo Milenio, ANID | Núcleo Milenio para el Estudio del Desarrollo de las Habilidades Matemáticas Tempranas | Directora Investigadora Principal | Ir al proyectolaunch |
2019-2022 | British Academy and the Global Challenges Research Fund | HELM: Home environments supporting learning mathematics: Understanding the impact of the home environment on early mathematical development in a global context | Co-investigadora | |
2018-2022 | FONDECYT | Habilidades precursoras para el éxito escolar en matemáticas: Un estudio longitudinal de Kínder a Tercero Básico | Investigadora Principal | |
2018-2022 | SSHRC (The Social Sciences and Humanities Research Council of Canada) Insight Grants | Adding It Up: The Influence of Home and School Experiences on Children’s Early Math Learning | Investigadora colaboradora |
Publicaciones
Artículos
Año
Año
Título
Revista
Volumen
Páginas
DOI
Cvencek, D., Sanders, E. A., del Río, M. F., Susperreguy, M. I., Strasser, K., Brečić, R., Gaćeša, D., Skala, D., Tomasetto, C., Galdi, S., Cadinu, M., Kapur, M., Passolunghi, M. C., Rueda Ferreira, T. I., Mirisola, A., Mariani, B., & Meltzoff, A. N.
2024
National disparities favoring males are reflected in girls’ implicit associations about gender and academic subjects
Developmental Psychology
Advance online publication
-
Ayala, M. C., Strasser, K., Susperreguy, M. I., & Castillo, K.
2024
Socioeconomic gaps in specific mathematical skills at different ages in primary school
Journal of Educational Psychology
116(5)
762–784
Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S., Xu, C., Douglas, H., Bourque, T., del Río, M. F., Salinas, V., & LeFevre, J.-A.
2024
The role of mathematical vocabulary in the development of mathematical skills for Spanish-speaking students
Cognitive Development
70
101441
Ellis, A., Cosso, J., Duncan, R. J., Susperreguy, M. I., Simms, V., & Purpura, D. J.
2023
International comparisons on the home mathematics environment and relations with children’s mathematical achievement
British Journal of Educational Psychology
93(4)
1171-1187
Di Lonardo Burr, S., Xu, C., Douglas, H., LeFevre, J-A. & Susperreguy, M. I.
2022
Walking another path: The inclusion of relational reasoning in the Pathways to Mathematics Model
Journal of Experimental Child Psychology
105478
Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S., Douglas, H., Xu, C., LeFevre, J.-A., del Río, M. F., & Salinas V.
2022
Home mathematics environment and math performance of Chilean students in kindergarten and Grades 1 to 3
Early Childhood Research Quarterly
59
84-95
Hornburg, C. B., Borriello, G.A., Kung, M., Lin, J., Litkowski, E., Cosso, J., Ellis, A., King, Y., Zippert, E., Cabrera, N., Davis-Kean, P., Eason, S. H., Hart, S. A., Iruka, I., LeFevre, J.-A., Simms, V., Susperreguy, M. I., Cahoon, A., Chan, W. W. L., Cheung, S. K., Coppola, M., De Smedt, B., Elliot, L., Estévez-Pérez, N., Gallagher-Mitchell, T., Gardner-Neblett, N., Gilmore, C., Leyva, D., Maloney, E. A., Manolitsis, G., Melzi, G., Mutaf-Yıldız, B., Nelson, G., Niklas, F., Pan, Y., Ramani, G. B., Skwarchuk, S.-L., Sonnenschein, S., & Purpura, D. J.
2021
Next directions in measurement of the home mathematics environment: An international and interdisciplinary perspective
Journal of Numerical Cognition
7(2)
195-220
Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S., Xu, C., Douglas, H., & LeFevre, J-A.
2020
Children’s home numeracy environment predicts growth of their early mathematical skills in kindergarten
Child Development
91(5)
1663-1680
Susperreguy, M.I., Douglas, H., Xu, C., Molina-Rojas, N., & LeFevre, J-A.
2020
Expanding the Home Numeracy Model to Chilean children: Relations among parental expectations, attitudes, activities, and children's mathematical outcomes
Early Childhood Research Quarterly
50
16-28
Susperreguy, M.I., Davis-Kean, P.E., Duckworth, K., & Chen, M.
2018
Self-concept predicts academic achievement across levels of the achievement distribution: Domain specificity for math and reading.
Child Development
89(6)
2196-2214
Docencia y formación de investigadores
Nombre del curso | Sigla |
---|---|
Estrategias de Enseñanza para el Desarrollo Afectivo Temprano: Teoría y Práctica, carrera Pedagogía en Educación Parvularia, Facultad de Educación | EDU0446 |
Nombre del curso | Sigla |
---|---|
Seminario de Investigación II, Programa de Doctorado en Educación, Facultad de Educación | EDU4222 |
Año | Tipo | Nombre | Estudiante |
---|---|---|---|
2015-2022 | Tesis | Autorregulación y matemáticas tempranas: ¿Qué hacen las educadoras de párvulos para promover la autorregulación en el aula? Un análisis de los comportamientos, y su relación con las matemáticas tempranas de los niños preescolares | M. Fernanda Montoya |
2015-2020 | Tesis (co-dirección) | ¿Qué hacen las educadoras de párvulos para enseñar matemáticas? Un análisis de las tareas, estrategias e interacciones. | Leidy Bautista (Doctorado en Educación UDP-UAH) |
Compromiso
Responsabilidades de Gestión en la Facultad o Universidad
2023- actualidad: Directora Departamento Aprendizaje y Desarrollo, Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile.
2018-2019: Directora de Investigación, Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Impacto
2022- actualidad: Integrante del Governing Board de la Mathematical Cognition and Learning Society (MCLS).
2024-2025: Visiting Scholar en el Department of Cognitive Sciences and the Pickering Centre for Research in Human Development, Carleton University, Canada