1. Inicio keyboard_arrow_right
  2. Planta ordinaria keyboard_arrow_right
  3. Susperreguy, María Inés
María Inés Susperreguy

Planta ordinaria

Susperreguy, María Inés

Profesora Asociada

Es directora del Núcleo Milenio para el Estudio del Desarrollo de las Habilidades Matemáticas Tempranas, MEMAT. Realiza docencia de pregrado y postgrado e investigación en las áreas de psicología del desarrollo y aprendizaje infantil.

Principales áreas de estudio: Desarrollo cognitivo; Desarrollo infantil; Influencias familiares.


Educación

Título profesional Institución que lo otorga Año
Ph.D. en Educación y Psicología University of Michigan, Estados Unidos 2013
Master of Science en Psicología University of Michigan, Estados Unidos 2010
Magister en Psicología, Mención Psicología Educacional Pontificia Universidad Católica de Chile 2005
Psicólogo Universidad de La Frontera 2002
Licenciada en Psicología Universidad de La Frontera 2001

Proyectos de investigación

Año Tipo Nombre Rol Ver más
2021-2024 Núcleo Milenio, ANID Núcleo Milenio para el Estudio del Desarrollo de las Habilidades Matemáticas Tempranas Directora Investigadora Principal Ir al proyectolaunch
2019-2022 British Academy and the Global Challenges Research Fund HELM: Home environments supporting learning mathematics: Understanding the impact of the home environment on early mathematical development in a global context Co-investigadora
2018-2022 FONDECYT Habilidades precursoras para el éxito escolar en matemáticas: Un estudio longitudinal de Kínder a Tercero Básico Investigadora Principal
2018-2022 SSHRC (The Social Sciences and Humanities Research Council of Canada) Insight Grants Adding It Up: The Influence of Home and School Experiences on Children’s Early Math Learning Investigadora colaboradora

Publicaciones

class

Artículos

keyboard_arrow_down

Año

Año

Título

Revista

Volumen

Páginas

DOI

Cvencek, D., Sanders, E. A., del Río, M. F., Susperreguy, M. I., Strasser, K., Brečić, R., Gaćeša, D., Skala, D., Tomasetto, C., Galdi, S., Cadinu, M., Kapur, M., Passolunghi, M. C., Rueda Ferreira, T. I., Mirisola, A., Mariani, B., & Meltzoff, A. N.

2024

National disparities favoring males are reflected in girls’ implicit associations about gender and academic subjects

Developmental Psychology

Advance online publication

-

Ayala, M. C., Strasser, K., Susperreguy, M. I., & Castillo, K.

2024

Socioeconomic gaps in specific mathematical skills at different ages in primary school

Journal of Educational Psychology

116(5)

762–784

Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S., Xu, C., Douglas, H., Bourque, T., del Río, M. F., Salinas, V., & LeFevre, J.-A.

2024

The role of mathematical vocabulary in the development of mathematical skills for Spanish-speaking students

Cognitive Development

70

101441

Ellis, A., Cosso, J., Duncan, R. J., Susperreguy, M. I., Simms, V., & Purpura, D. J.

2023

International comparisons on the home mathematics environment and relations with children’s mathematical achievement

British Journal of Educational Psychology

93(4)

1171-1187

Di Lonardo Burr, S., Xu, C., Douglas, H., LeFevre, J-A. & Susperreguy, M. I.

2022

Walking another path: The inclusion of relational reasoning in the Pathways to Mathematics Model

Journal of Experimental Child Psychology

105478

Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S., Douglas, H., Xu, C., LeFevre, J.-A., del Río, M. F., & Salinas V.

2022

Home mathematics environment and math performance of Chilean students in kindergarten and Grades 1 to 3

Early Childhood Research Quarterly

59

84-95

Hornburg, C. B., Borriello, G.A., Kung, M., Lin, J., Litkowski, E., Cosso, J., Ellis, A., King, Y., Zippert, E., Cabrera, N., Davis-Kean, P., Eason, S. H., Hart, S. A., Iruka, I., LeFevre, J.-A., Simms, V., Susperreguy, M. I., Cahoon, A., Chan, W. W. L., Cheung, S. K., Coppola, M., De Smedt, B., Elliot, L., Estévez-Pérez, N., Gallagher-Mitchell, T., Gardner-Neblett, N., Gilmore, C., Leyva, D., Maloney, E. A., Manolitsis, G., Melzi, G., Mutaf-Yıldız, B., Nelson, G., Niklas, F., Pan, Y., Ramani, G. B., Skwarchuk, S.-L., Sonnenschein, S., & Purpura, D. J.

2021

Next directions in measurement of the home mathematics environment: An international and interdisciplinary perspective

Journal of Numerical Cognition

7(2)

195-220

Susperreguy, M. I., Di Lonardo Burr, S., Xu, C., Douglas, H., & LeFevre, J-A.

2020

Children’s home numeracy environment predicts growth of their early mathematical skills in kindergarten

Child Development

91(5)

1663-1680

Susperreguy, M.I., Douglas, H., Xu, C., Molina-Rojas, N., & LeFevre, J-A.

2020

Expanding the Home Numeracy Model to Chilean children: Relations among parental expectations, attitudes, activities, and children's mathematical outcomes

Early Childhood Research Quarterly

50

16-28

Susperreguy, M.I., Davis-Kean, P.E., Duckworth, K., & Chen, M.

2018

Self-concept predicts academic achievement across levels of the achievement distribution: Domain specificity for math and reading.

Child Development

89(6)

2196-2214


Docencia y formación de investigadores

Pregrado
Nombre del curso Sigla
Estrategias de Enseñanza para el Desarrollo Afectivo Temprano: Teoría y Práctica, carrera Pedagogía en Educación Parvularia, Facultad de Educación EDU0446
Postgrado
Nombre del curso Sigla
Seminario de Investigación II, Programa de Doctorado en Educación, Facultad de Educación EDU4222
Dirección de tesis doctorales
Año Tipo Nombre Estudiante
2015-2022 Tesis Autorregulación y matemáticas tempranas: ¿Qué hacen las educadoras de párvulos para promover la autorregulación en el aula? Un análisis de los comportamientos, y su relación con las matemáticas tempranas de los niños preescolares M. Fernanda Montoya
2015-2020 Tesis (co-dirección) ¿Qué hacen las educadoras de párvulos para enseñar matemáticas? Un análisis de las tareas, estrategias e interacciones. Leidy Bautista (Doctorado en Educación UDP-UAH)

Compromiso

Responsabilidades de Gestión en la Facultad o Universidad

2023- actualidad: Directora Departamento Aprendizaje y Desarrollo, Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile.

2018-2019: Directora de Investigación, Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile.

 

Impacto

2022- actualidad: Integrante del Governing Board de la Mathematical Cognition and Learning Society (MCLS).

2024-2025: Visiting Scholar en el Department of Cognitive Sciences and the Pickering Centre for Research in Human Development, Carleton University, Canada