Planta ordinaria
Barahona, Malba
Profesora Asociada
Experta en formación de profesores de una segunda lengua. Ha investigado cómo los profesores de inglés aprenden desde una perspectiva sociocultural incluyendo sus creencias, motivaciones y el contexto de aprendizaje. Algunos de sus intereses en investigación son: justicia social, prácticas inclusivas, la teoría de actividad, teoría sociocultural, entre otros.
Principales áreas de estudio: Formación de profesores de inglés; Desarrollo de identidad y agencia de profesores; Justicia social en la formación de profesores
Educación
Título profesional | Institución que lo otorga | Año |
---|---|---|
Doctor of Philosophy- Educación | The Australian National University | 2014 |
Magíster en Lingüística mención lengua Inglesa | Universidad de Chile | 2005 |
Profesora de Inglés | Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación | 1993 |
Proyectos de investigación
Año | Tipo | Nombre | Rol | Ver más. |
---|---|---|---|---|
2021-2024 | FONDECYT Regular | FONDECYT 1210867 Investigating the development of professional pedagogical responsibility of English language student teachers in Chile | Investigadora Responsable | Ir al proyectolaunch |
2021-2023 | FONDECYT Regular | FONDECYT 121 0392 Analyzing the influence of university rankings on institutional practices in Chilean Higher Education | Co-Investigadora | Ir al proyectolaunch |
2017-2020 | FONDECYT Iniciación | FONDECYT Project Nº 11170340: Developing and enacting knowledge for teaching English in Chile: a study of pre-service teachers’ learning trajectories throughout their progressive practicums | Investigadora Responsable | |
2015-2017 | ANID-PAI | Improving Collaboration between schools and universities to support more effectively pre-service teachers´ learning | Investigadora Responsable |
Publicaciones
Artículos
Autor
Año
Título
Revista
Volumen
Páginas
DOI
Barahona, M.
2022
La deuda de la formación de profesores de inglés en Chile: la justicia social.
Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales,
50
(50), 234-239.
Barahona, M., & Toledo-Sandoval, F.
2022
Exploring Chilean EFL student teachers’ development of teacher identity through perezhivanie.
Journal of Language, Identity & Education
Barahona, M., & Ibaceta-Quijanes, X.
2022
Chilean EFL student teachers and social justice: ambiguity and uncertainties in understanding their professional pedagogical responsibility.
Teachers and Teaching
1-15
Reyes-Rojas, J., & Barahona, M.
2022
Aprender a enseñar en tiempos de COVID: Una taxonomía de dificultades tecnológicas vividas por estudiantes de pedagogía en inglés.
Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa,
2(1)
49-72.
Barahona, M., & Darwin, S.
Exploring tensions in integrating core practices into initial EFL teacher education programs in the Chilean context.
Language Teaching Research,
13621688211054145.
Darwin, S., & Barahona, M.
Making research (more) real for future teachers: a classroom-based research model for initial teacher education.
Educational Action research
1-17
Barahona, M., & Davin, K. J.
A Practice-Based Approach to Foreign Language Teacher Preparation: A Cross-Continental Collaboration.
Profile: Issues in Teachers’ Professional Development
23 (1)
181-196
Barahona, M., Delaporte-Raurich, C., & Ibaceta-Quijanes, X.
“It is impossible to teach English in English”: Preservice teachers’ struggles to facilitate L2 comprehensibility in English.
TESOL Journal
578
Barahona, M.
The potential of translanguaging as a core teaching practice in an EFL context.
System,
95, 102368
Barahona, M.
Developing and enacting professional pedagogical responsibility: a CHAT perspective.
The European Journal of Applied Linguistics and TEFL
9(2)
131-152.
Libros
Autor
Año
Título
Editorial
DOI/URL
Barahona, M
2016
English Language Teacher Education in Chile: a Cultural Historical Activity Theory Perspective..
Routledge
Arashiro, Z., Barahona, M.
2015
Women in Academia Crossing North–South Borders: Gender, Race, and Displacement.
Lexington books
Capítulos de libros
Autor
Año
Título de capítulo
Editores
Título de Libro
Páginas
Editorial
DOI / Url
Barahona, M., Glas, K., & Pescara, E.
2021
Toward a practice-based approach in initial English language teacher education : Exploring the contemporary challenges of EFL teacher educators.
Rui Yuan, Icy Lee
Becoming and Being a TESOL Teacher Educator,
187-206
Roputledge
Barahona, M., & Benítez, R.
2020
Empowering student-teachers to become highly capable English language educators
D. Banegas
Content Knowledge in English Language Teacher Education: International Insights.
Docencia y formación de investigadores
Nombre del curso | Sigla |
---|---|
Teaching & Learning Primary I | EDU 506 |
Teaching & Learning Primary II | EDU 507 |
Seminar | EIN1010 |
Classroom research | EIN1006 |
Nombre del curso | Sigla |
---|---|
Problemas contemporáneos en educación | DU4044 |
Prácticas de Investigación | EDU 4030 |
Año | Tipo | Nombre | Estudiante |
---|---|---|---|
2022 | Tradicional | Development of preservice teachers’ literary competence through guided readings on picture books | Gabriel Romero |
Compromiso
Responsabilidades de Gestión en la Facultad o Universidad
2021 – 2022: Editora Ejecutiva de Revista PEL,
Miembro del Comité de ética de Ciencias, artes y humanidades
2020 – Actualidad: Miembro del Comité curricular de la carrera de pedagogía en inglés para enseñanza media y básica UC