1. Inicio keyboard_arrow_right
  2. Planta ordinaria keyboard_arrow_right
  3. Barahona, Malba
Malba Barahona

Planta ordinaria

Barahona, Malba

Profesora Asociada

Experta en formación de profesores de una segunda lengua. Ha investigado cómo los profesores de inglés aprenden desde una perspectiva sociocultural incluyendo sus creencias, motivaciones y el contexto de aprendizaje. Algunos de sus intereses en investigación son: justicia social, prácticas inclusivas, la teoría de actividad, teoría sociocultural, entre otros.

Principales áreas de estudio: Formación de profesores de inglés; Desarrollo de identidad y agencia de profesores; Justicia social en la formación de profesores


Educación

Título profesional Institución que lo otorga Año
Doctor of Philosophy- Educación The Australian National University 2014
Magíster en Lingüística mención lengua Inglesa Universidad de Chile 2005
Profesora de Inglés Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación 1993

Proyectos de investigación

Año Tipo Nombre Rol Ver más.
2021-2024 FONDECYT Regular FONDECYT 1210867 Investigating the development of professional pedagogical responsibility of English language student teachers in Chile Investigadora Responsable Ir al proyectolaunch
2021-2023 FONDECYT Regular FONDECYT 121 0392 Analyzing the influence of university rankings on institutional practices in Chilean Higher Education Co-Investigadora Ir al proyectolaunch
2017-2020 FONDECYT Iniciación FONDECYT Project Nº 11170340: Developing and enacting knowledge for teaching English in Chile: a study of pre-service teachers’ learning trajectories throughout their progressive practicums Investigadora Responsable
2015-2017 ANID-PAI Improving Collaboration between schools and universities to support more effectively pre-service teachers´ learning Investigadora Responsable

Publicaciones

class

Artículos

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título

Revista

Volumen

Páginas

DOI

Barahona, M.

2022

La deuda de la formación de profesores de inglés en Chile: la justicia social.

Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales,

50

(50), 234-239.

Barahona, M., & Toledo-Sandoval, F.

2022

Exploring Chilean EFL student teachers’ development of teacher identity through perezhivanie.

Journal of Language, Identity & Education

Barahona, M., & Ibaceta-Quijanes, X.

2022

Chilean EFL student teachers and social justice: ambiguity and uncertainties in understanding their professional pedagogical responsibility.

Teachers and Teaching

1-15

Reyes-Rojas, J., & Barahona, M.

2022

Aprender a enseñar en tiempos de COVID: Una taxonomía de dificultades tecnológicas vividas por estudiantes de pedagogía en inglés.

Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa,

2(1)

49-72.

Barahona, M., & Darwin, S.

Exploring tensions in integrating core practices into initial EFL teacher education programs in the Chilean context.

Language Teaching Research,

13621688211054145.

Darwin, S., & Barahona, M.

Making research (more) real for future teachers: a classroom-based research model for initial teacher education.

Educational Action research

1-17

Barahona, M., & Davin, K. J.

A Practice-Based Approach to Foreign Language Teacher Preparation: A Cross-Continental Collaboration.

Profile: Issues in Teachers’ Professional Development

23 (1)

181-196

Barahona, M., Delaporte-Raurich, C., & Ibaceta-Quijanes, X.

“It is impossible to teach English in English”: Preservice teachers’ struggles to facilitate L2 comprehensibility in English.

TESOL Journal

578

Barahona, M.

The potential of translanguaging as a core teaching practice in an EFL context.

System,

95, 102368

Barahona, M.

Developing and enacting professional pedagogical responsibility: a CHAT perspective.

The European Journal of Applied Linguistics and TEFL

9(2)

131-152.

class

Libros

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título

Editorial

DOI/URL

Barahona, M

2016

English Language Teacher Education in Chile: a Cultural Historical Activity Theory Perspective..

Routledge

Arashiro, Z., Barahona, M.

2015

Women in Academia Crossing North–South Borders: Gender, Race, and Displacement.

Lexington books

class

Capítulos de libros

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título de capítulo

Editores

Título de Libro

Páginas

Editorial

DOI / Url

Barahona, M., Glas, K., & Pescara, E.

2021

Toward a practice-based approach in initial English language teacher education : Exploring the contemporary challenges of EFL teacher educators.

Rui Yuan, Icy Lee

Becoming and Being a TESOL Teacher Educator,

187-206

Roputledge

Barahona, M., & Benítez, R.

2020

Empowering student-teachers to become highly capable English language educators

D. Banegas

Content Knowledge in English Language Teacher Education: International Insights.


Docencia y formación de investigadores

Nombre del curso Sigla
Teaching & Learning Primary I EDU 506
Teaching & Learning Primary II EDU 507
Seminar EIN1010
Classroom research EIN1006
Postgrado
Nombre del curso Sigla
Problemas contemporáneos en educación DU4044
Prácticas de Investigación EDU 4030
Dirección de tesis doctorales
Año Tipo Nombre Estudiante
2022 Tradicional Development of preservice teachers’ literary competence through guided readings on picture books Gabriel Romero

Compromiso

Responsabilidades de Gestión en la Facultad o Universidad

2021 – 2022: Editora Ejecutiva de Revista PEL,

Miembro del Comité de ética de Ciencias, artes y humanidades

2020 – Actualidad: Miembro del Comité curricular de la carrera de pedagogía en inglés para enseñanza media y básica UC