1. Inicio keyboard_arrow_right
  2. Planta ordinaria keyboard_arrow_right
  3. Barahona, Malba
Malba Barahona

Planta ordinaria

Barahona, Malba

Profesora Asociada

Profesora Asociada y formadora de docentes de inglés. Su trabajo articula formación basada en la práctica, identidad y agencia docente, y justicia educativa e interculturalidad. Investiga cómo las y los futuros profesores aprenden y ejercen responsabilidad pedagógica en contextos escolares diversos y desiguales.

Principales áreas de estudio: Formación inicial de docentes de inglés (L2), Identidad y agencia docente, Interculturalidad y justicia educativa en ELT


Educación

Título profesional Institución que lo otorga Año
Doctor of Philosophy (Education) Australian National University (ANU) 2014
Magíster en Lingüística, mención Lengua Inglesa Universidad de Chile 2005
Profesora de Inglés Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE) 1993

Docencia y formación de investigadores

Nombre del curso Sigla
Classroom Research EIN1006
Seminar EIN1010
Teaching and Learning – Primary I ED0507
Teaching and Learning – Primary II EDU508
Postgrado
Nombre del curso Sigla
Seminario Problemas Contemporáneos en Educación EDU4044
Estudio Dirigido Metodológico EDU4048
Dirección de tesis doctorales
Año Tipo Nombre Estudiante
2025 Tradicional Understanding preservice teachers' literary competence through picturebooks Gabriel Romero
2026 Knitting understandings: Exploring teacher educators' understandings of interculturality in Chilean initial teacher education for English teachers Daniela Appelgreen
2022 Tradicional Development of preservice teachers’ literary competence through guided readings on picture books Gabriel Romero

Proyectos de investigación

Año Tipo Nombre Rol Ver más.
2024–2025 Concurso Interno (Pedagogia Inglés UC) Puentes de Palabras: Un Modelo Didáctico para Enseñar Inglés con Literatura Infantil e Interculturalidad en Chile Investigadora Responsable
2021-2025 FONDECYT Regular FONDECYT 1210867 Investigating the development of professional pedagogical responsibility of English language student teachers in Chile Investigadora Responsable Ir al proyectolaunch
2021-2023 FONDECYT Regular FONDECYT 1210392 Analyzing the influence of university rankings on institutional practices in Chilean Higher Education Co-Investigadora Ir al proyectolaunch
2017-2020 FONDECYT Iniciación FONDECYT Project Nº 11170340: Developing and enacting knowledge for teaching English in Chile: a study of pre-service teachers’ learning trajectories throughout their progressive practicums Investigadora Responsable
2015-2017 CONICYT-PAI Improving Collaboration between schools and universities to support more effectively pre-service teachers´ learning Investigadora Responsable

Publicaciones

class

Artículos

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título

Revista

Volumen

Páginas

DOI

Barahona, M., Darwin, S., & Ibaceta‐Quijanes, X.

2025

Do EFL Teacher Educators “Practice What They Preach”? Tensions in the Situated Teaching Practices of EFL Teacher Educators

TESOL Quarterly

-

-

-

2. Barahona, M., & Darwin, S.

2024

Exploring tensions in integrating core practices into initial EFL teacher education programs in the Chilean context.

Language Teaching Research

28(6)

2276-2299

-

3. Darwin, S., & Barahona, M.

2023

Making research (more) real for future teachers: a classroom-based research model for initial teacher education.

Educational Action Research

31(4)

745–761

Barahona, M., & Toledo-Sandoval, F.

2022

Exploring Chilean EFL student teachers’ development of teacher identity through perezhivanie

Journal of Language, Identity & Education

21(5)

379–394

Barahona, M., & Ibaceta-Quijanes, X.

2022

Chilean EFL student teachers and social justice: Ambiguity and uncertainties in understanding their professional pedagogical responsibility

Teaching Education

33(4)

421–437

Barahona, M., Delaporte‐Raurich, C., & Ibaceta‐Quijanes, X.

2021

“It is impossible to teach English in English”: Preservice teachers’ struggles to facilitate L2 comprehensibility in English.

Tesol Journal

12(2)

e578

Barahona, M., & Davin, K. J.

2021

A Practice-Based Approach to Foreign Language Teacher Preparation: A Cross-Continental Collaboration.

Profile: Issues in Teachers’ Professional Development

23 (1)

181-196

Barahona, M.

2020

Developing and enacting professional pedagogical responsibility: a CHAT perspective.

The European Journal of Applied Linguistics and TEFL

9(2)

63–78

-

Barahona, M.

2020

The potential of translanguaging as a core teaching practice in an EFL context.

System

95, 102368

Barahona, M.

2019

What matters to supervisors and is this reflected in what they do? Analysing the work of university supervisors of the practicum.

Journal of Education for Teaching

45(3)

262-276

-

Barahona, M.

2016

Challenges and accomplishments of ELT at primary level in Chile: Towards the aspiration of becoming a bilingual country.

Education policy analysis archives

24(82)

class

Libros

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título

Editorial

DOI/URL

Veliz, L., Barahona, M., & Darwin, S.

2025

Critiquing the Teaching and Learning of English in Chile: Challenges and Opportunities for Transformative Practice

Routledge.

-

Barahona, M

2016

English Language Teacher Education in Chile: a Cultural Historical Activity Theory Perspective..

Routledge

class

Capítulos de libros

keyboard_arrow_down

Autor

Año

Título de capítulo

Editores

Título de Libro

Páginas

Editorial

DOI / Url

Barahona, M., David, V., Guzmán, M. C. Ó., Pavez, N., Salas, C., & Stöckel, P.

2025

Embracing Dialogic Feedback in Chilean Efl Teacher Education: A Self-Study of Teacher Educator Practices

-

Transformative L2 Teacher Education Innovations

203-227

Routledge

-

Barahona, M., & Darwin, S.

2025

Looking from the outside in: Action research in initial language teacher education

-

The Routledge Handbook of Language Teacher Action Research

295-306

Routledge

-

Barahona, M., & Ibaceta‐Quijanes, X.

2025

Chile, English

-

The Wiley Blackwell Encyclopedia of World Englishes

1-13

-

-

Barahona, M., & Hao, J.

2024

Moving Beyond Vocabulary: EFL Preservice Teachers’ Challenges Integrating Content and Language.

-

Content and Language Integrated Learning in South America

147-166

Springer Nature Switzerland

-

Rovira, À. F. R., & Barahona, M.

2023

). Identidad y Perezhivanie en la Formación Profesional

-

Teoría sociocultural y español LE/L2

238-252

Routledge

-


Compromiso

Responsabilidades de Gestión en la Facultad o Universidad

2023 – Actualidad:Directora de Pregrado Facultad de Educación UC

2023 – Actualidad: Presidenta Comité Curricular Facultad de Educación UC

2021 – 2022: Editora Ejecutiva de Revista PEL,

Miembro del Comité de ética de Ciencias, artes y humanidades

 

 

Impacto

2020: Miembro Comité Curricular Pedagogía Inglés

2022 – 2023: Miembro Grupo de estudio Educación Superior Fondecyt

Aparición en medios
  • 7 julio, 2024: Actualización curricular: mejorando la enseñanza del Inglés en la Educación Básica, El Mostrador. Ver aquí
  • 3 junio, 2023: La belleza de hablar inglés con acento: rompiendo estigmas lingüísticos, El Mostrador. Ver aquí